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理性主義から生・理性主義へ : -オルテガ理性主義批判の思想的文脈-
https://kinwu.repo.nii.ac.jp/records/131
https://kinwu.repo.nii.ac.jp/records/13193330639-c455-44fc-9fcc-5f3182e6b39f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2005-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 理性主義から生・理性主義へ : -オルテガ理性主義批判の思想的文脈- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | From Rationalism to Ratiovitalism : - Thought Thread of Ortega's Criticism to Rationalism - | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理性主義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生・理性主義 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生・理性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人間的生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | rationalism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ratiovitalism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reason | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vital reason | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | human life | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Original Paper | |||||
論文名よみ | ||||||
その他のタイトル | リセイ シュギ カラ セイ リセイ シュギ ヘ オルテガ リセイ シュギ ヒハン ノ シソウテキ ブンミャク | |||||
著者名(日) |
長谷川, 高生
× 長谷川, 高生 |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 近畿福祉大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Kinki Welfare University | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | J. Ortega y Gasset, a Spanish philosopher, for the first half of his life, investigated his philosophicalsituation of ratiovitalism, criticizing the modern rationalism in his book of "Modern Time" published in1923. He accepted the historical mission of his generation at the altitude of time and tried to establish thephilosophy of vital reason in order to get over the current of thoughts in moderm times. According to theopinion of Ortega, the reason was discovered by Socrates in Greek B. C. 5 c., and afterwards spontaneouslives of Europeans had been controlled by the reason. But in our times Europeans feel and know thelimits of reason and begin to live their spontaneous lives. Therefore, Ortega advocates the vital reasonwhich integrates cultural and vital imperatives, criticizing the excess and surplus of rationalism and puttingtogether workings of reason into brief points. And He offers dual system of vital reason which consistsof cultural imperative (truth, goodness and beauty) and vital one (sincerity, impetus and satisfaction). Hisphilosophy of human life has fertile and diversified characters ; altruism, generosity, ironical andtransparent quality of cristal, sufficiency, positive value and nagative one or nobility and vulgarness,sportfulness and perspectivism. Moreover, Ortega developed this vital reason into historical reason for thesecond half of his life. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11887920 | |||||
書誌情報 |
近畿福祉大学紀要 巻 6, 号 1, p. 11-24, 発行日 2005-06-15 |